De bekende JA/NEE sticker gaat digitaal
NEDERLAND – Vanaf 1 juli 2022 gaan de bekende NEE-NEE, NEE-JA en JA-stickers digitaal. Op InMijnBus geven huishoudens eenvoudig hun voorkeur aan voor het wel of niet ontvangen van reclamefolders en huis-aan-huiskranten. Makkelijk, anoniem en geen sticker meer op de brievenbus, dat is InMijnBus!
Voor het eind van dit jaar beschikken alle Nederlandse huishoudens over InMijnBus.
“Iedere reclamefolder of huis-aan-huiskrant die ongelezen bij het oud papier belandt is een verspilling van grondstoffen en energie”
InMijnBus is een initiatief van MailDB, de brancheorganisatie die al 30 jaar zorgt voor het landelijk systeem van brievenbusstickers en de naleving ervan.
Consumenten geven aan dat het huidige systeem niet gebruiksvriendelijk is: brievenbusstickers zijn voor velen lastig verkrijgbaar en uitzetten tijdens vakantie is niet mogelijk.
Iedere reclamefolder of huis-aan-huiskrant die ongelezen bij het oud papier belandt is een verspilling van grondstoffen en energie. Door het gemakkelijker te maken voor huishoudens om (tijdelijk) de voorkeur aan te passen zal de hoeveelheid ongelezen drukwerk afnemen. En door iedere week te weten voor hoeveel huishoudens reclamefolders en kranten gedrukt moeten worden kan veel preciezer de drukoplage worden bepaald.
In de 30 jaar dat de brievenbussticker bestaat heeft ongeveer 35% van de Nederlandse huishoudens een NEE-NEE, NEE-JA of JA-sticker op de brievenbus geplakt. Marktonderzoek toont aan dat tot 15% van de consumenten geen sticker plakt omdat men het gedoe vindt om een sticker te regelen of de brievenbus niet wil ontsieren. Met een online registratie kan de voorkeur gemakkelijker en onzichtbaar worden aangegeven.
Minder ongelezen folders bij het oud papier
De verwachting op basis van marktonderzoek is dat tot 15% van de huishoudens in de digitale omgeving wel zijn sticker ‘plakt’ omdat met InMijnBus de belangrijkste bezwaren tegen het plakken van een fysieke sticker worden weggenomen. 15% vertegenwoordigt een besparing van ongeveer 21 miljoen kg papier op basis van de verspreidvolumes van 2021. Dit is nog zonder het effect van de nieuwe functionaliteit om reclamefolders en/of huis-aan-huiskranten tijdelijk te kunnen pauzeren, bijvoorbeeld bij verbouwing, feestmaanden of vakantie.
Koop lokaal
Het platform InMijnBus maakt mogelijk dat we huishoudens meer keuze kunnen gaan bieden dan ‘alles of niets’ zoals dat met de huidige brievenbussticker het geval is. Een volgende stap zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat huishoudens die nu geen reclamefolders willen ontvangen aangeven wel prijs te stellen op het ontvangen van folders van de plaatselijke bakker, slager, restaurateur, boekhandel, evenement, etc.
Voor meer informatie kijk op www.inmijnbus.nl
Reacties met de meeste stemmen
Actieve discussies
Recente reacties